22 Απρ 2013

Έγγραφο - Υπόμνημα ΑΣΠΕ στον Υφυπ. Οικονομικών κ. Μαυραγάνη και συνάντηση μαζί του..

ΑΝΩΤΑΤΗ  ΣΥΝΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ  ΠΟΛΥΤΕΚΝΩΝ  ΕΛΛΑΔΟΣ
 
Αρ. Πρωτ. 118                     Αθήνα, 16/4/2013
Αξιότιμο
Κύριο Γεώργιο Μαυραγάνη
Υφυπουργό Οικονομικών  
Καρ. Σερβίας 10, Τ.Κ. 101 84
           
Κύριε Υπουργέ.
 
Το 1944 σε μία εποχή που όχι μόνο δεν υπήρχε δημογραφικό πρόβλημα, αλλά υπήρχε ο κίνδυνος του υπερπληθυσμού στη χώρα μας, έγινε ο περίφημος νόμος 1910 για την προστασία των πολυτέκνων οικογενειών, ο οποίος να σημειωθεί ισχύει ακόμη και σήμερα και θα έπρεπε σε ένα ευνομούμενο Κράτος όλοι οι μεταγενέστεροι εκδιδόμενοι νόμοι  να στηρίζονται πάνω σε αυτόν για τη φορολόγηση των πολυτέκνων οικογενειών και ο οποίος αναφέρει: 


Ἄρθρο 8 

1. Οἱ πολύτεκνοι ἀπαλλάσσονται τοῦ φόρου τῆς ἰδιοκατοικουμένης μικροκατοικίας.
2. Οἱ πολύτεκνοι δικαιοῦνται ν’ ἀπαλλάσσωνται τοῦ φόρου τῶν, διὰ τὰς ἰδίας των ἀνάγκας, χρησιμοποιουμένων προϊόντων αὐτῶν κατὰ τὰς ἑκάστοτε ἐκδιδομένας διαταγὰς τοῦ Ὑπουργοῦ τῶν Οἰκονομικῶν ὁρίζοντος τὸ ἐξαιρετέον τοῦ φόρου ποσόν.
3. Πάντες οἱ πολύτεκνοι οἱ φορολογούμενοι ἐφοδιάζονται διὰ βιβλίου φορολογικοῦ ἐν ᾧ ἀναγράφονται οἱ πρὸς τὸ Δημόσιον ἐξ οἱασδήποτε αἰτίας βεβαιούμενοι φόροι ἑκάστου τῶν φόρων τούτων ἐξοφλουμένου δι’ ὁσωνδήποτε δόσεων ἐντὸς τῆς χρήσεως τοῦ οἰκονομικοῦ ἔτους ἀπὸ τῆς βεβαιώσεώς των, ἀναγραφομένων ἐν τῷ βιβλιαρίω τούτῳ τοῦ ἑκάστοτε καταβαλομένου πόσου.
4. Φορολογικαὶ ἐλαφρύνσεις κατὰ ποσοστὸν παρέχονται εἰς τοὺς πολυτέκνους ἀναλόγως τῶν τέκνων των ὑπὸ τῶν Δήμων ἢ Κοινοτήτων δι’ ἀποφάσεως τῶν οἰκείων Συμβουλίων καὶ ὑπὸ τοῦ Δημοσίου δι’ ἀποφάσεως τοῦ Ὑπουργοῦ τῶν Οἰκονομικῶν.
 
Ι. Φορολογία Εισοδήματος
1.         Όπως γνωρίζετε το Συμβούλιο της Επικρατείας με πληθώρα αποφάσεών του έχει αποφανθεί ότι:
« ..Με τη διάταξη της παρ. 1 του άρθρου 21 του Συντάγματος του 1975, σύμφωνα με την οποία «η οικογένεια ως θεμέλιον της συντηρήσεως και προαγωγής του Έθνους, ως και ο γάμος, η μητρότης και η παιδική ηλικία τελούν υπό την προστασίαν του Κράτους», διατυπώνεται κατ΄ αρχήν υπόδειξη προς τη νομοθετική εξουσία για τη λήψη μέτρων προστατευτικών του γάμου και της οικογένειας.
Πέραν, όμως, της εν λόγω υποδείξεως, με την ίδια διάταξη, κατά την ορθή έννοια της, διατυπώνεται και θετικός κανόνας δικαίου, δεσμευτικός για τον κοινό νομοθέτη, σύμφωνα με τον οποίο δεν είναι συνταγματικώς επιτρεπτή η καθιέρωση από το φορολογικό νόμο δυσμενέστερης φορολογικής μεταχειρίσεως των εγγάμων έναντι των αγάμων ως προς την υπαγωγή στο φόρο ή το ύψος του οφειλομένου φόρου, όταν τελούν υπό τις αυτές συνθήκες σε σχέση με το αντικείμενο της φορολογίας» (ΣτΕ 91019/94, 491219/87 κ.λπ.).

2.         Επίσης η Δ/νση επιστημονικών Μελετών της Βουλής  στην έκθεσή της, επί του Φορολογικού ν/σ,  θεωρεί ότι δεν μπορεί να καταργούνται τα αφορολόγητα όρια για τα παιδιά και μάλιστα να φορολογούνται για εισοδήματα που βρίσκονται κατά πολύ κάτω από τα όρια της φτώχειας...  αναφέροντας χαρακτηριστικά:
«η κατάργηση του αφορολόγητου ποσού εισοδήματος ή η θέσπιση αφορολόγητου ποσού εισοδήματος το οποίο είναι χαμηλότερο από το ελάχιστο όριο διαβίωσης του φορολογουμένου ενδεχομένως δεν είναι συμβατή με την αρχή της φορολόγησης με βάση τη φοροδοτική ικανότητα, τον σεβασμό της αξίας του ανθρώπου και την υποχρέωση προστασίας της οικογένειας και της παιδικής ηλικίας.»

            Καταργώντας  λοιπόν το Υπουργείο,  το αφορολόγητο όριο της ελάχιστης δαπάνης διαβίωσης των μελών της οικογένειας, αγνοώντας την ύπαρξη τέκνων, εξισώνει τους πολυτέκνους με τους αγάμους, σε αντίθεση με όσα επιτάσσει το Σύνταγμα και αγνοώντας την αντισυνταγματικότητα που ρητά επισημαίνει η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής. Με τα ψηφισθέντα μέτρα του ν. 4110/2013 είναι σαν να εξωθεί κάθε πατέρα να προβεί σε πραγματικό ή εικονικό διαζύγιο και να δίνει τα ποσά των εξόδων των παιδιών του ως «ΔΙΑΤΡΟΦΗ», οπότε και  τα ποσά αυτά θα εκπίπτουν από το φορολογητέο εισόδημα!.
Πιστεύουμε ότι το Υπουργείο Οικονομικών δεν επιθυμεί να πράττει αντίθετα με όσα το Σύνταγμα επιτάσσει, η δημογραφική πολιτική της χώρας επιβάλλει και η Επιστημονική Επιτροπή της Βουλής επισημαίνει. Όμως  δυστυχώς αυτό ακριβώς συνέβη και με τον ν. 4110/2013 που όλοι, ανεξαρτήτως οικογενειακής κατάστασης και αριθμού τέκνων, πληρώνουν για το ίδιο εισόδημα το ίδιο ποσό φόρου. Επίτευγμα λοιπόν του νέου φορολογικού νόμου είναι να πλήξει τους πολυτέκνους και γενικότερα τους έχοντες οικογένεια. Είναι αδιανόητο, άδικο και αντισυνταγματικό να πληρώνει μια δεκαμελής οικογένεια το ίδιο ποσό φόρου για  ίσο ποσό εισοδήματος με φορολογούμενο χωρίς οικογένεια.
Για αυτό κ. Υπουργέ, θα πρέπει  άμεσα, να επανέλθει το αφορολόγητο για την πολύτεκνη οικογένεια με (4) τέσσερα προστατευόμενα τέκνα στο ποσό των (23.000) είκοσι τριών χιλιάδων ευρώ, (που είναι και το όριο της φτώχειας), προσαυξανόμενο κατά (5.000)  πέντε χιλιάδες ευρώ για κάθε ένα προστατευόμενο τέκνο.
 
ΙΙ. Φορολόγηση Ακίνητης περιουσίας – Ενιαίο τέλος ακινήτων
 
1)         Αναφορικά με τη φορολόγηση των ακινήτων, σε όλο τον πολιτισμένο κόσμο φορολογείται το εισόδημα κάθε μορφής και όχι από μόνη της η περιουσία, είτε αποφέρει, είτε δεν αποφέρει εισόδημα. Έτσι επιβλήθηκε φόρος στην ακίνητη μόνο περιουσία, ενώ η κινητή (καταθέσεις) παραμένει αφορολόγητη.
            Στην περίπτωση που εμμένει  η Κυβέρνηση στη φορολόγηση πέρα του εισοδήματος και της ίδιας της ακίνητης περιουσίας, επικαλούμενη τη δημοσιονομική δύσκολη συγκυρία, για να είναι  σοβαρή και να πείθει τους πολίτες, θα πρέπει να ορίσει ένα εύλογο – ουσιαστικό αφορολόγητο όριο ακίνητης περιουσίας για τον άγαμο. Διπλάσιο όριο για τον έγγαμο (οικογενειακό), το οποίο θα προσαυξάνεται με ένα ικανό ποσό για κάθε ένα από τα προστατευόμενα τέκνα.
            Δεν μπορεί οι πολύτεκνοι, με όσα παιδιά κι αν έχουν, να φορολογούνται στην ακίνητη περιουσία όπως ο άγαμος.

2)         Στην περίπτωση δε που παραταθεί, όπως ελέχθη,  το ΕΕΤΗΔΕ και για το 2013 τότε:
Να υπάρξει απαλλαγή όλων των πολύτεκνων από το τέλος του  ΕΕΤΗΔΕ για όλα τα ιδιοκατοικούμενα σπίτια από αυτούς, χωρίς εισοδηματικό κριτήριο και χωρίς συνεκτίμηση της άλλης ακίνητης περιουσίας τους, από τη στιγμή που για τα άλλα ακίνητα καταβάλλεται κανονικά το ΕΕΤΗΔΕ.

            Με την υιοθέτηση των παραπάνω διατάξεων θα εξαλειφθούν οι αδικίες που έγιναν πέρυσι σε πάρα πολλές πολύτεκνες οικογένειες (χαρακτηριστική περίπτωση είναι η εξίσωση της πολύτεκνης  οικογένειας των 4 παιδιών με αυτή των 14 παιδιών…)με το ΕΕΤΗΔΕ της ΔΕΗ.
 
ΙΙΙ. Ειδικό επίδομα Πολυτέκνων και  Ενιαίο επίδομα στήριξης τέκνων

Α. Ενιαίο επίδομα Πολυτέκνων
 
Στο άρθρο 40 του ν. 4141/2013 όπως διαμορφώθηκε μετά  και την 3η προσπάθεια διόρθωσης του νόμου για τα πολυτεκνικά – τριτεκνικά επιδόματα, παρά τις δεσμεύσεις του Υπουργού,  Υφυπουργού Εργασίας και Διοικητού του ΟΓΑ ότι θα γίνουν διορθώσεις – βελτιώσεις, παραμένουν σε εκκρεμότητα τα ακόλουθα θέματα:
            α. Δυστυχώς καμία αναφορά για την επαναχορήγηση της ισόβιας σύνταξης, που καταργήθηκε από όλες τις πολύτεκνες μητέρες, ακόμη και από αυτές με μηδενικό εισόδημα!
           
β. Καμία διόρθωση για τις τρίτεκνες και πολύτεκνες οικογένειες με δύο ή ένα  προστατευόμενο τέκνο, που πάλι δεν θα παίρνουν τίποτα!… Δηλαδή με την ενηλικίωση ή τη συμπλήρωση του 24ου έτους των μεγαλυτέρων τέκνων τα εναπομένοντα δύο ή ένα τέκνα παύουν να είναι τέκνα τρίτεκνης ή πολύτεκνης οικογένειας!.
            Επίσης καμία διόρθωση στο όνομα!…. 
Επειδή δεν υπάρχουν τετράτεκνες και πεντάτεκνες οικογένειες αλλά πολύτεκνες σύμφωνα με το νόμο και το Σύνταγμα, να διορθωθεί τουλάχιστον  το άρθρο 1 ως εξής, αν επιμένετε να εισαχθούν και τα απαράδεκτα αντισυνταγματικά όρια εισοδήματος:
1. Καταβάλλεται στις τρίτεκνες και πολύτεκνες οικογένειες επίδομα τριτέκνων και πολυτέκνων, το οποίο ορίζεται σε πεντακόσια (500) ευρώ κατ’ έτος για κάθε προστατευόμενο τέκνο, εφόσον το οικογενειακό φορολογητέο εισόδημα είναι μέχρι σαράντα πέντε χιλιάδες (45.000) ευρώ για τις τρίτεκνες και τις πολύτεκνες οικογένειες. Το ως άνω όριο οικογενειακού εισοδήματος προσαυξάνεται κατά τρεις χιλιάδες (3.000) ευρώ για τις πολύτεκνες οικογένειες με τέσσερα τέκνα και κατά τέσσερις χιλιάδες (4.000) ευρώ για κάθε επιπλέον τέκνο.
           
γ. Στην παρ. 4. αναφέρεται   ότι «Το επίδομα της παραγράφου 1 χορηγείται κατόπιν αίτησης και καταβάλλεται σε τρεις δόσεις. … ». Θα πρέπει να διατηρηθεί η ανά δίμηνο καταβολή όπως ίσχυε μέχρι σήμερα και να διορθωθεί ως εξής:
«Το επίδομα της παραγράφου 1 χορηγείται κατόπιν αίτησης και καταβάλλεται ανά δίμηνο από τον Ο.Γ.Α.. …. »
           
δ. Στην παρ. 5. αναφέρεται   ότι:
«Το επίδομα χορηγείται στις ακόλουθες κατηγορίες προσώπων, εφόσον έχουν μόνιμη και συνεχή δεκαετή κατοικία ή διαμονή στην Ελλάδα, φορολογούνται στην Ελλάδα και τα εξαρτώμενα τέκνα τους ευρίσκονται στην Ελλάδα: …..»

Θα πρέπει να προταθεί εδάφιο ως εξής:
«Για τους γονείς που τους έχει απονεμηθεί η πολυτεκνική ιδιότητα με βάση τις ισχύουσες διατάξεις του νόμου, το επίδομα χορηγείται με την προσκόμιση μόνο του προβλεπόμενου από το νόμο πιστοποιητικού πολυτεκνικής ιδιότητας, καθώς και βεβαίωσης διαμονής των ιδίων και των τέκνων τους στην Ελλάδα. Για όσους από αυτούς δεν έχουν την ελληνική ιθαγένεια ή δεν την απέκτησαν με τη γέννηση απαιτείται δεκαετής μόνιμη διαμονή των ιδίων και των τέκνων τους στην Ελλάδα, καθώς και να φορολογούνται στην Ελλάδα.
Το επίδομα χορηγείται επίσης στις ακόλουθες κατηγορίες προσώπων, εφόσον έχουν μόνιμη και συνεχή δεκαετή κατοικία ή διαμονή στην Ελλάδα, φορολογούνται στην Ελλάδα και τα εξαρτώμενα τέκνα τους ευρίσκονται στην Ελλάδα: … ».
           
ε.  Θα πρέπει να προστεθούν τα ακόλουθα ως παράγραφοι ή εδάφια:
-Το επίδομα τριτέκνων και πολυτέκνων δεν προσμετρείται στο καθαρό, ετήσιο, οικογενειακό εισόδημα και απαλλάσσεται από κάθε φόρο, τέλος, εισφορά ή κράτηση υπέρ του Δημοσίου ή τρίτου.
-Το εισοδηματικό κριτήριο αναφέρεται στο καθαρό, ετήσιο, οικογενειακό φορολογητέο εισόδημα, όπως αυτό δηλώθηκε από τους δικαιούχους στη φορολογική δήλωση του προηγουμένου έτους πλην των καταβολών που πραγματοποιούνται μετά παρέλευση δύο μηνών από τη λήξη της προθεσμίας υποβολής των φορολογικών δηλώσεων, οπότε λαμβάνεται υπόψη το εισόδημα που δηλώθηκε στη φορολογική δήλωση του ιδίου έτους.
 
Β. Επίδομα στήριξης τέκνων
 
Κύριε Υπουργέ, στις 9/4/2013 ψηφίσθηκε στη Βουλή και το νομοσχέδιο «Αντιμετώπιση της παραβατικότητας στην Κοινωνική Ασφάλιση και στην αγορά εργασίας και λοιπές διατάξεις», το οποίο περιλαμβάνει στην παράγρ. 8 του άρθρου 38 το εξής εδάφιο:

β.  Το πέμπτο και έκτο εδάφιο της περίπτωσης 2  της υποπαραγράφου ΙΑ.2  του ν.4093/2012 (Α ́222)  αντικαθίστανται ως εξής :
«Το ενιαίο επίδομα στήριξης τέκνων καθορίζεται ανάλογα με τον αριθμό των εξαρτώμενων τέκνων σε σαράντα (40) ευρώ ανά μήνα για κάθε εξαρτώμενο τέκνο.»
 Όμως κ. Υπουργέ, ουδείς καταλαβαίνει τι αφορούν αυτές οι αλλαγές, καθότι τα ανωτέρω εδάφια που αλλάζουν ή αφορούν άλλο αντικείμενο (το πέμπτο) ή δεν υπάρχουν (το έκτο)…
            Για αυτό κ. Υπουργέ, προτείνουμε να χορηγείται το ως άνω επίδομα  των 40€/τέκνο, τουλάχιστον στους πολύτεκνους και τρίτεκνους,  με τα ίδια εισοδηματικά όρια και το αυτό χρονικό διάστημα  με αυτά που θεσπίσατε για το Επίδομα τριτέκνων και πολυτέκνων, χωρίς τους συντελεστές και το σταθμισμένο εισόδημα.
Διαφορετικά ο πολύτεκνος με 4 προστατευόμενα  παιδιά (καθότι πλέον το επίδομα το δικαιούται, μόνο αν έχει τουλάχιστον 3 προστατευόμενα τέκνα), που θα πάρει 2.000 ευρώ επίδομα φέτος (ΚΑΙ ΑΥΤΑ ΦΟΡΟΛΟΓΗΤΕΑ, έναντι 2112  έως 3.708 ευρώ - αν είχε παιδί μικρότερο των 6 ετών - που εισέπραττε πέρυσι), αν έχει εισόδημα μέχρι 48.000 ευρώ,  θα πληρώσει φόρο για αυτό το εισόδημα: 13.460 ευρώ!!! έναντι 10.620 ευρώ που θα φορολογηθεί για το ίδιο ποσό εισοδήματος του έτους 2012. 
 
 
Διατελούμε με  εκτίμηση
Για την ΑΣΠΕ
      Ο Πρόεδρος                                                                 Ο Γεν. Γραμματέας  


Βασίλειος Θεοτοκάτος                                                      Εμμανουήλ Χρυσόγελος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου